Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 22, 2016

Bagaimana Memulihkan Kulit Muka yang Tercemar dengan Merkuri? ~Bhgn2~

Tiba-tiba terasa nak sambung entry ni dulu. Sebelum ni aku rasa macam takde idea nak menulis bahagian 2 ni. Tu yang aku keluarkan entry Korea dulu. Tapi malam ni otak aku macam terfikir "nak yang ni dulu, yang ni! Yang tu nanti dulu lah! Haha, gitu. Tolong faham mood aku yang mengada-ngada tu, ok. 🙊 Dah, jom sambung.

Aku ingatkan sekali lagi. Seeloknya korang check produk yang korang pakai sekarang ni ada tak mengandungi bahan merbahaya pada kulit. Ada tak ciri-ciri produk tu mengandungi merkuri. Kalau takde, alhamdulilah. Tapi kalau ada, apa yang korang perlu lakukan?

1. Berhenti
Hentikan penggunaan produk tersebut serta-merta walaupun masa tu korang baru je restock. Jadi, banyak lagi. Sayang nak buang sebab tak nak membazir. Tidak! Itu tindakan yang salah. Lagi lama guna, lagi banyak toxic yang terkumpul. Lagi terjejas teruk la keadaan kulit muka tu. Maka, lagi panjang proses pemulihan yang perlu ditempuh. 

2. Bertenang
Jangan panik sampai nak cepat-cepat beli produk lain dan pakai. Takut nanti bahan kimia produk lama bereaksi dengan bahan kimia produk baru. Mana la tau kan sebab kita tak nampak apa yang berlaku di bawah kulit tu. Nanti komplikasi kulit menjadi lebih buruk. So, apa yang kau perlu buat ialah berhenti dari pakai apa2 pun kat muka tu. Termasuk pembersih muka dan bedak. Jangan pakai langsung. Cuci dengan air biasa sahaja. Bagi lah kulit muka tu ruang untuk berehat dan bernafas dari sebarang bahan kimia. Biarkan ia melawan toxic2 yang terkumpul itu sendiri. Beri peluang pada proses pembaikpulihan kulit berlaku secara semula jadi. Sampai bila? Seeloknya 2 minggu.

3. Bertindak
Dalam masa korang buat 2 perkara di atas, buatlah sedikit kajian sendiri tentang produk apa yang sesuai dan selamat untuk digunakan bagi membantu proses baikpulih kulit. Ingat ye, kajian sendiri. Jangan la tanya pada orang lain terutama penjual sebab mesti la dia akan suggest produk yang dia jual. Tiada siapa yang lebih tahu keadaan kulit korang dari korang sendiri. Jadi, rajinkan lah diri untuk cari yang terbaik. Bila dah pilih produk yang terbaik untuk kulit muka tu, boleh la segera mendapatkannya melalui saluran yang betul. Dapatkan nasihat dari mereka yang lebih pakar jika perlu.

4. Bersabar
Diingatkan sekali lagi bahawa merkuri tidak hanya terkumpul di lapisan kulit tetapi ia boleh menyerap masuk ke dalam salur darah. Jadi, proses untuk buang merkuri dari dalam badan bukannya mudah. Perlukan masa. Tidak boleh terburu-buru. Mesti dirawat peringkat by peringkat. Maka, kesabaran itu sangat penting.

Aku kongsikan sedikit macam mana aku apply 4 benda di atas dalam proses pemulihan kulit muka aku dengan bantuan Mary Kay.

Memulihkan kulit muka yang tercemar dengan bantuan Mary Kay

1. Berhenti - Selepas tahu yang produk aku pakai selama ni mengandungi merkuri yang tinggi, aku nekad berhenti pakai walaupun masa tu aku baru je beli 2 hari lepas. Penuh lagi dalam bekas tapi aku tak peduli.

2. Bertenang - Aku memang sedikit panik bila baca tentang merkuri. Tapi macam yang aku beritahu sebelum ni, dalam panik aku masih cool. Haha. Walaupun lepas aku berhenti pakai je, kesan merkuri dah mula nampak, aku tetap relax ja. Macam mana aku tenangkan diri? Dengan berfikir secara positif! Korang pun boleh cuba. Sangat membantu.

3. Bertindak - Setelah aku buat keputusan untuk memilih Mary Kay, aku terus contact beauty consultant Mary Kay. Sebab produk Mary Kay tidak dijual di mana-mana kedai. Hanya boleh dapat melalui beauty consultant yang sah dan berdaftar sahaja. Kalau ada yang dijual kat mana-mana tu, aku sarankan jangan beli sebab selalunya diorang takkan buat follow up. So, susah la nanti urusan 90 days jaminan tu.

4. Bersabar - Yang ni aku sedikit tersasar. Dari mula aku terus daftar untuk jadi beauty consultant Mary Kay. Bukan kerana aku nak buat business jual Mary Kay tetapi kerana berdasarkan kaji selidik aku, aku tahu aku akan guna produk ni dalam masa yang lama sebab sangat bersesuaian dengan kehendak aku. Setelah berdaftar aku boleh terus order ke Mary Kay tanpa perlu melalui consultant aku tetapi segala nasihat dia aku masih ikut sebab dia kan beauty consultant aku. 😀 Dia suggest aku pakai botanical set tapi pakai pembersih dan pelembap ja dulu. Aku ikut. Aku nampak perubahan kulit muka aku sedikit demi sedikit tapi aku rasa tak cukup. Aku nak lebih cepat. Jadi, aku pandai2 add serum dan apa lagi entah. Akibatnya, muka aku jadi kering sangat dan gatal. Panik gila aku. Terus rujuk pada consultant. Kena la tegur pasal tak nak dengar cakap kan. Haha. Pengajaran buat aku. Kesan Mary Kay memang lambat. Tapi tu pun sebab ia merawat kulit peringkat demi peringkat. Atas nasihat consultant, aku pakai ikut apa yang dia sarankan. Alhamdulillah, sekarang kulit muka aku dah berubah banyak dah. Semakin sihat. Aku share 1 gambar perubahan keadaan kulit aku semasa dalam proses pemulihan. Kalau rajin, nanti aku share gambar terkini pulak,ok?


Happy ending. The end. Haha. Gelak gelak jugak tapi fakta aku serius. Aku menulis berdasarkan pengalaman. Jadi, ambil lah yang jernih buang lah yang keruh. Eh?!

No comments: